Introductie
Galerie
Kalender
Zijkant
Contact
Achterhuis


Francien Krieg
'Dialoog' Duotentoonstelling:
Francien Krieg - Eline Peek

De techniek van het tekenen van een menselijke figuur bestaat uit verschillende stappen. De eerste stap is kijken naar het model waarbij we curven, lijnen, vlakken, volumes en anatomische structuren ontleden en memoriseren in onze hersenen. Francien Krieg gebruikt deze informatie meteen om het beeld te interpreteren en te reproduceren.
Bij Eline Peek wordt deze informatie langere tijd opgeslagen. De menselijke vormen die zij maakt ontstaan uit een latente herinnering. De figuren krijgen vorm in het atelier, vrij van enige dwang voor de originele verhoudingen maar eerder als conceptuele vormen. De gezichten krijgen een emotie die de kunstenares voelt op het ogenblik van het tot stand komen.

Ze schildert laag over laag en werkt net zo lang door met transparante verf tot het juiste beeld ontstaat. Door de omgeving vlak te laten, lijken de figuren losgesneden van de achtergrond en bevinden zij zich in een grenzenloze ruimte.

De schilderijen van Francien Krieg tonen meestal portretten van naakte bejaarde dames. Telkens wordt met het meeste respect een beeld gemaakt van soms fiere, soms met weemoed vervulde, in het verleden turende dames.

Francien confronteert haar publiek met de onvolmaakte realiteit. Ze schildert, op meesterlijke wijze, haar en onze onbehaaglijke maar onvermijdelijke toekomst. De reacties van de toeschouwers zijn zeer bipolair. Ofwel staan ze bewonderend te kijken, tevens respectvol, zowel voor de kunstenares of voor het model. Anderzijds zien we een sceptische houding. Het reflecteert in hoeverre de bezoeker zijn vergankelijkheid heeft aanvaard.

"Boven de bank"

Gedurende de tentoonstelling vragen we een aantal bezoekers hun ongezouten mening te geven over het werk van deze twee kunstenaars. Zouden ze het wel of niet zien hangen in hun leefruimte? Gaandeweg wordt er een gestaag groeiende videocompilatie getoond met de interessantste passages. "Is dit werk voor boven de bank?" is eigenlijk een metafoor voor de welhaast retorische vraag: "wat is kunst (zucht)!"

Beautiful Flesh

Interview met Francien Krieg

Moving forward 160x100 2006
Olieverf op doek

Beautifulthoughts 120x110 2007
Olieverf op doek

Leaning on myself 50x60 2008
Olieverf op doek

© Francien Krieg
Het menselijk lichaam is door de eeuwen heen een inspiratiebron voor beeldend kunstenaars geweest. De Haagse kunstenares, Francien Krieg, heeft er een hedendaagse en eigenzinnige kijk op. Ze schildert speelse, soms humoristische beelden vanuit een ongebruikelijk, extreem perspectief, waardoor ledematen en proporties, onnatuurlijk lijken te vervormen. Ze maakt jonge, egale, ongeschonden huid waarbij schaduwen, vormen en verhoudingen een rol spelen.


De daarop volgende reeks werken tonen een alternatieve rauwe blik op het naakte lichaam. Obese vrouwen worden geschilderd in weinig flatterende poses. Het zijn beelden die niet voldoen aan het schoonheidsideaal die ons constant door de media wordt opgedrongen. De huid vertoont nu steeds meer onvolmaaktheden. De indringende blik van het model richt zich naar de toeschouwer.


Recenter werk laat bejaarde dames zien. De achtergrond speelt steeds meer een rol en versterkt de bevreemdende en beklemmende sfeer. De huid wordt transparanter en in lagen opgebouwd met meer 'naturel'. Onderliggende aders, ouderdomsvlekjes en rimpels van een doorleefde huid worden met steeds fijnere borstels geschilderd, nog steeds vanuit hoge of lage gezichtspunten.


Francien Krieg schildert met olieverf op doeken van uiteenlopende formaten. Haar passie ligt echter bij de grote doeken, waarschijnlijk door haar opleiding: 'monumentale vormgeving'. De kleinere doekjes, die eerder als studie werden gemaakt, tonen portretten met een zekere vertedering. De dames staren glazig in het verleden. Het is het conflict tussen het lichaam als object en de ziel die erin gevangen zit, dat Francien fascineert.


Francien confronteert haar toeschouwer met de onvolmaakte realiteit. Het werk is daarmee een statement: wat is eigenlijk 'mooi'? Ze schildert, op meesterlijke wijze, haar en onze onbehaaglijke maar onvermijdelijke toekomst.

DDC

Lost 24x30
2007 Olieverf op doek

Remembering 24x30
2007 Olieverf op doek